Filmul „Deportaţi în Bărăgan. Amintiri din Siberia românească”[1], realizat de Claudia Florentina Dobre şi Valeriu Antonovici[2], retrasează operaţiunea din 1951 de deportare a bănătenilor,
prin intermediul istoriei orale, oferind ocazia copiilor de atunci
să-şi depene tristele amintirile. Acum ne este clar că autorităţile
comuniste române au aplicat de fapt ad literam matricea
(de)formatoare a comunismului sovietic, iar în acest proces şi-au avut
locul nu numai sutele de mii de arestați care au înfundat Gulagul
românesc (în mod similar Canalul Marea Albă-Marea Baltică atât de lăudat
de Maxim Gorki a fost imitat fidel în Dobrogea românească) dar şi
deportarea, iniţial a etnicilor germani, direct în URSS, iar apoi, în
timpul paranoiei anti-titoiste şi a unui număr de aproximativ 40.000 de
oameni (marea majoritate români, fie bănăţeni get beget, fie bucovineni
sau basarabeni fugiţi din calea Armatei Roşii, dar şi etnici germani,
iugoslavi, aromâni, maghiari) care au avut ghinionul să locuiască în
satele aflate în apropierea graniţei româno-iugoslave. Elemente nesigure
care, în logica pervertită a stalinismului, ar fi putut „periclita”
siguranţa trupelor româno-sovietice în cazul unui război cu fostul frate
rebel, Iugoslavia titoistă.
Tipic stalinistă era şi metoda de operare a trupelor comuniste
(indiferent dacă erau sovietice, mai ales trupele NKVD sau ale Armatei
Populare Române): garniturile de bou-vagoane aduse din timp, satele
înconjurate cu soldaţi înarmaţi cu muniţie de război postaţi din 50 în
50 de metri, oferirea unui interval de 1-2 ore pentru ca familiile
condamnate să-şi strângă calabalâcul (dar ce poate fi împachetat pentru o
călătorie în necunoscut, de către o familie numeroasă, cum erau cele
din mediul rural românesc acum 60 de ani, în doar două ore?), îmbarcarea
în vagoane de animale şi călătoria. Exista frica foarte reală de a fi deportaţi direct în Siberia.
După mai multe zile de mers cu trenul („eram păziţi de parcă eram criminali de război”) au fost debarcaţi direct în Bărăgan,
indicându-li-se nişte ţăruşi unde trebuiau să-şi ridice casele (din
chirpici). Şocul nu avea cum să nu fie uriaş: să fii scos din casa ta şi
aruncat în mijloculul unei câmpii aride, fără acoperiş deasupra
capului, cu copii mici, nu poate fi uşor! Exact la fel făcuseră
sovieticii cu milioanele de deportaţi de unde şi o rată a mortalităţii
uriaşă şi chiar recurgearea la canibalism (vezi Nicolas Werth-Insula canibalilor).
Dar ce-şi aduc aminte bătrânii de azi, copiii de atunci? Ceea ce şi-ar
aduce aminte şi copiii bucovineni, basarabeni, lituanieni, ucrainieni
deportaţi pe malurile Eniseiului, la Vorkuta sau Kazahstan: „mie mi-a fost întotdeauna frig şi foame” (ideea definitorie a comunismului universal), ”nici măcar sicrie nu au fost la început”,
apa le era adusă direct din braţul Borcea, cu cisternele, iar oamenii
se băteau pentru ea. Foamea era o prezenţă constantă, chinuitoare,
foamea fiind de altfel un alt element de bază al comunismului mondial.
Copiii de atunci se bucurau când mâncau o bucată de pâine udă cu zahar,
un cubuleţ de gem, mămăligă cu marmeladă, căci mesele obişnuite constau
în ciorbe de urzici, arpacaş. Dintr-un ou o mamă hrănea doi copii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu